Contributions of a mobile application for returning presential school activities during the pandemic:
the case of a private institution in Taquara/RS
Abstract
The article presents a discussion on the contributions of using a mobile application to organize the return to face-to-face school activities at a private educational institution, located in Taquara/RS, region of Paranhana, during the pandemic caused by Covid-19. So, in addition to researching functionalities of the technological tool (its characteristics and functioning), the research presents an exploratory approach by collecting and analyzing data related to the health of students that were automatically generated by the mobile application and provided to the researchers by the educational institution. It’s noteworthy that all information given to the researchers did not contain any identification data of the participants, maintaining an anonymous policy and respecting ethical issues. As results, it was diagnosed that the tool stimulates a collective awareness in the school community by providing updated and useful information gor the health organization of the school when returning to presential activities.
References
ALENCAR, M; OLIVEIRA, A. O uso de aplicativo de saúde para dispositivos móveis como fontes de informação e educação em saúde. Revista Digital Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v.15, n.1, p.234-245, jan./abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v15i1.8648137/. Acesso em 22 dez. 2020.
ARRUDA, E. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, v.7, n.1, p.257-275, 2020. Disponível: <https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/%20article/view/621>. Acesso: 15 jan. 2021.
ATLAS. Atlas Socioeconômico do Rio Grande do Sul. (Online). 2020. Porto Alegre. Disponível em: <https://atlassocieconomico.rs.gov.br/participacao-do-pib-estadual>. Acesso em 10 de jan. 2021.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 2011.
BARROS, M. G.; CARVALHO, A. B. As concepções de interatividade nos ambientes virtuais de aprendizagem. In: SOUSA, R.; MIOTA, F.; CARVALHO, A. Tecnologias Digitais na Educação [on-line]. Campina Grande: EDUEPB, 2011, p.209-232. DOI: 10.7476/9788578791247.0009/. Acesso em: 20 dez. 2020.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 17 jan. 2021.
BRASIL. Lei Nº 14.040, de 18 de agosto de 2020. (Online). 2020c. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019>. Acesso em 28 dez. 2020.
BRASIL. Medida Provisória Nº 934, de 1º de abril de 2020. (Online). 2020b. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/mpv/mpv934.htm>. Acesso em: 26 dez. 2020.
BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. (Online). 2020a. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376>. Acesso em: 23 dez. 2020.
CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1999.
CLASSAPP. Monitor do Bem Estar, 2020. Disponível em: <https://monitor.classapp.com.br/> Acesso em: 19 dez. 2020.
CONTE, E.; MARTINI, R. M. As Tecnologias na Educação: uma questão somente técnica? Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v.40, n.4, p.1191-1207, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646599/. Acesso em: 18 jan. 2021.
ESCOLAS EXPONENCIAIS. A maior comunidade de inovação e crescimento escolar, 2020. Disponível em: <https://escolasexponenciais.com.br/>. Acesso em: 22 jan. 2021.
GATTI, B. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, v.34, ed.100, São Paulo, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003/. Acesso em: 19 dez. 2020.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 43, 1999.
LUCE, M; MEDEIROS, I. Gestão democrática na e da educação: concepções e vivências. In: LUCE, M.; MEDEIROS, I. (Org.). Gestão escolar democrática: concepções e vivências. Porto Alegre: UFRGS, 2006. p.15-25.
MINAYO, M. C. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2011.
MOURA, T.; SILVA, T.; TASSIGNY, M. O uso da tecnologia no Ensino Jurídico: o método do ensino híbrido no curso de Direito. Revista Univap On-line, v.24, n.45, p.70-85, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003
NEGROPONTE, N. Ser Digital. Lisboa: Editora Caminho, 1995.
ONU. Organização das Nações Unidas. Número de alunos fora da escola por pandemia subiu 38% somente em novembro, 2020. Disponível em: <https://news.un.org/pt/story/2020/12/1735362>. Acesso em: 19 dez. 2020.
PEREIRA, I. Tecnologia móvel para coleta de dados de pesquisa em saúde. Acta Paulista de Enfermagem, v.30, n.5, 2017, p.479-488. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0194201700069.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto Nº 55.465, de 05 de setembro de 2020. (Online). 2020. Disponível em: <https://www.pge.rs.gov.br/upload/arquivos/202009/08105941-decreto-55465.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2020.
SANTOS, V.; RESZKA, M. F.; BORBA, E. Z. Educar na Era Digital: processos de ensinagem com nativos digitais. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS), v.14, n.3, Jul-Sep., p.421-436, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v14.n3
SILVA JÚNIOR, C. Construção de um espaço público de formação. In: SILVA JÚNIOR, C. A. et al. (Org.) Por uma revolução no campo da formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
SNEADER, K.; STERNFELS, B. From surviving to thriving: reimagining the post-Covid-19 return. (Online). 2020. Disponível em: <https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/from-surviving-to-thriving-reimagining-the-post-covid-19-return#>. Acesso em 20 jan. 2021
UNESCO. Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura. COVID-19 e os impactos na educação, 2020. Disponível em: <https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse>. Acesso em: 13 dez. 2020.